Technicznie rzecz biorąc możliwe jest pojechać na rowerze w każdym obuwiu, jednak nie chodzi o to, żeby się męczyć, ani żeby zrobić sobie krzywdę lub zniszczyć buty. Specjalnie dostosowane buty do jazdy na rowerze sprawiają, że jest ona naprawdę przyjemna i bezpieczna. Tak jak wiele innych części garderoby, również w tej kategorii buty rowerowe dzielą się na męskie i damskie. Przyczyna jest zawsze ta sama – różnice w anatomii. No dobrze, kwestia upodobań kolorystycznych też wchodzi w grę 😉 W tym artykule zajmiemy się jedynie kwestią butów dla kobiet.

Zacznijmy może od tego czym w ogóle różnią się damskie buty rowerowe od zwykłych. Większości rowerzystek, które jazdę na rowerze traktują tylko jak relaks i dziennie pokonują jedynie kilka kilometrów, wystarczą zwykłe buty sportowe lub tenisówki. Po dotarciu do pracy czy szkoły mogą w tych butach spędzić potem cały dzień. Jednak jeśli ktoś spędza na rowerze dużo czasu, pokonuje dziesiątki kilometrów dziennie i planuje długie wyprawy rowerowe, na pewno nie raz myślał o zaopatrzeniu się w specjalne obuwie rowerowe. I jest to bardzo dobra myśl.

Buty damskie na rower dość mocno swoim wyglądem różnią się od zwykłych butów sportowych, choć czasem przypominają np. buty trekkingowe. Dobrym przykładem są tutaj buty damskie MTB od Shimano. Najwięcej różnic dotyczy podeszwy, która może być dostosowana do systemu SPD. Co to jest? To system wprowadzony przez markę Shimano, który umożliwia wpinanie butów rowerowych w pedały, dzięki czemu lepiej jest wykorzystywana energia podczas jazdy na długich dystansach. Szczególnie jest to cenione w kolarstwie szosowym, choć i kolarze górscy często sięgają po to rozwiązanie. Buty SPD damskie można używać zarówno z pedałami z tym systemem, ale też bez. Wystarczy zastosować specjalne zaślepki. Dlatego zakup takiego obuwia daje w perspektywie więcej możliwości. Buty SPD damskie mają też sztywniejszą podeszwę, co po pierwsze zmniejsza straty energii na amortyzację, a po drugie zmniejsza ryzyko uszkodzenia stopy w przypadku nagłego podparcia lub wywrotki. W tej grupie warto sięgnąć po produkty Shimano, Fizik lub Sidi. Producenci oferują buty SPD damskie w jasnych wersjach kolorystycznych. Warto też dodać, że takie buty raczej nie nadają się do komfortowego chodzenia.

Jeśli wybieramy damskie buty rowerowe do jazdy terenowej i typowo turystycznej, te umożliwią nam długie wycieczki piesze, a z kolei ciut gorzej sprawdzą się na długich dystansach rowerowych. Najważniejsze więc ustalić priorytet, a to pomoże nam dokonać odpowiedniego wyboru obuwia.

Kiedy już wiemy do czego dokładnie nam będą potrzebne buty rowerowe, oraz jeśli mamy już upatrzonych kilka par do wyboru, warto zwrócić uwagę na pewne istotne szczegóły. Na początku – w jaki sposób but jest mocowany? Paski na rzepy to rozwiązanie w najtańszych parach. Prawda, są wygodne i szybkie. Jednak po jakimś czasie rzep już nie będzie trzymał tak mocno i pewnie. Dlatego paski zaciskowe są lepszym rozwiązaniem. Siła ich zapięcia nie będzie malała z czasem. Przekłada się to bezpośrednio na poziom bezpieczeństwa. Jeśli chcemy buty miejskie lub turystyczne, zapewne będą one sznurowane. Trzeba wtedy pamiętać o schowaniu sznurówek, żeby zmniejszyć ryzyko ich wkręcenia w układ napędowy naszego jednośladu. A co z wentylacją? Tutaj też coś za coś. Siatka zapewnia bardzo dobrą wentylację, jednak nie jest tak bardzo odporna na wodę. Największe znaczenie ma to w przypadku butów MTB lub do turystyki górskiej. Gdy chcemy wyruszać w drogę również zimą, nie jest wskazana zbyt duża wentylacja. Zabudowane buty z kolei niosą ze sobą ryzyko urazów, otarć oraz nadmiernego pocenia się stopy.

Pamiętajmy, że nie istnieje rodzaj butów, które sprawdziłyby się w dosłownie każdych warunkach. Jeśli uprawiasz z zapałem zarówno kolarstwo szosowe, jak i górskie, rozważ czy nie warto by było zaopatrzyć się w dwie pary różnych butów.