Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu do posiadanej już konstrukcji, warto zwrócić uwagę na komponenty w które wybrany rower został wyposażony. Co zostało połączone w zestaw, jaką posiadamy przerzutkę, kasetę, mechanizm korbowy a także jakie posiadamy hamulce czy manetki przerzutki, całość tych informacji może powiedzieć nam bardzo dużo o samych możliwościach roweru jak i jego klasie, jednakże nie jest to ostateczny wyznacznik dobrego roweru. Sytuacja na runku jest dokładnie sprawdzana przez naczelnych producentów komponentów rowerowych takich jak Shimano, którzyzdają sobie sprawę z tego, że przeciętny kupujący swoją uwagę przykłada głównie do tylnej przerzutki Shimano nie zwracając nie przyglądając się bliżej pozostałym komponentom. Dlatego same odwiedziny w sklepie mogą nie wystarczyć do pełnowartościowego zakupu i warto w takiej sytuacji zapoznać się szczegółowo z dostępną specyfikacją pozycji jaka chcemy nabyć. Warto też zwrócić uwagę na różnicę w dedykacji komponentów do określonych grup rowerowych, komponując własny zestaw rowerowy musimy wiedzieć które elementy będą wydajnie ze sobą współpracowały a które tą wydajność mogą obniżyć. Po krótkim wstępie możemy przyjrzeć się dokładnie różnym generalnym grupom komponentów producenta Shimano.

Pomijając okres sezonowy, kiedy to sprzedaż rowerów i komponentów jest najwyższa, pozostała część roku służy głównie do opracowywania, ulepszania i wypuszczania na rynek nowych grup lub poszczególnych podzespołów rowerowych. Daje to dodatkowo jeszcze większe możliwości wyboru właściwego sprzętu. W dalszej części skupimy się na przybliżeniu najważniejszych grup aktualnie będących na rynku. Patrząc na szeroki asortyment poszczególnych grup komponentów możemy zastanawiać się na pytaniem, jaki sprzęt wybrać, który będzie dla nas odpowiedni? Dodatkowo wszystko zależy naturalnie od budżetu który będziemy chcieli przeznaczyć na oporządzenie naszego roweru, czy zdecydujemy się dołożyć do np. lepszej przerzutki lub mechanizmu korbowego albo czy warto zainwestować w wydajniejszy układ hamowania. Względnie nie da się zastosować tutaj jednej reguły, która sprawi że w każdej sytuacji nasz sprzęt będzie idealnie do siebie dopasowany. Wiele znanych mi osób może mieć tutaj spory problem w dokonaniu właściwego wyboru komponentów i zwróci się o poradę do kogoś o większej wiedzy.

Dalszym ważnym elementem, który przyda się nadmienić to różnice które istnieją pomiędzy określonymi grupami komponentów np. przerzutkami, na pewno jest to waga, która w przypadku niższych i wyższych grup może być decydującym czynnikiem odnośnie wyboru poszczególnego modelu przerzutki. Możemy również wybrać rodzaj przerzutek stosownie do preferowanego stylu jazdy oraz tego jaki rodzaj roweru posiadamy również cena gra tutaj dużą role ponieważ rodzaj przerzutek jaki będzie nas interesował jest mocno zróżnicowany cenowo i potrafi zaczynać się od 50zł w przypadku najprostszych modeli, kończąc na kilkuset złotych, jeżeli zainteresuje nas górna półka. Kolejną rzeczą będzie rodzaj zastosowanych materiałów, która to w głównej mierze wpływa na wagę naszych komponentów ale również na ich wytrzymałość, lekki materiał nie oznacza mniej wytrzymały. Rodzaje zastosowanych technologii, które są cecha charakterystyczną dla jakości samej funkcjonalności poszczególnych podzespołów takich jak przerzutka czy kaseta, często decyduje o płynności zmiany biegów, precyzji a także ilości czasu który nam to zajmie. Jednym z ostatnich rzeczy pomagających na w dokonaniu wyboru właściwej grupy, jest wydajność naszej jazdy i tego jak bardzo i w jakich warunkach chce eksploatować dany sprzęt.

Grupy Shimano oraz różnica między typami przerzutek Shimano

Aktualny podział możemy ustalić na grupę komponentów szosowych oraz górkich (MTB). Na początek możemy zacząć od komponentów do rowerów MTB. Pierwsza najniższa grupa która dostępna jest dosłownie w większości rowerów z niskiego segmentu cenowego to seria Tourney. Cecha wyróżniająca tą grupę to cena, jest to zdecydowanie najtańsza grupa, ze względu na swoją cenę jest dostępna masowo w tanich rowerach, jednakże jeżeli szukam roweru, który miałby nam posłużyć do jazdy na dłuższych dystansach i nieco intensywniej to ta grupa może okazać się nie najlepsza w wydajności.

Shimano Altus

Kolejna niższa grupa to Altus, która z biegiem czasu stała się o wiele bardziej agresywna i dopracowana, aktualnie produkowana w technologii Shadow, grupa została wyposażona w 9 rzędów, co zdecydowanie podniosło możliwości tej grupy.

Shimano Acera

Wspinając się dalej mamy kolejną grupę na naszej liście czyli jedna z bardziej znanych grupa Acera, cecha odróżniająca tą serię od poprzednika to głównie mocowanie mechanizmu korbowego w systemie actalink, dostępna jest również korba z dwiema tarczami.

Shimano Alivio

To która może być polecana każdej osobie, która jeździ na rowerze nieco wydajniej i zdecydowanie częściej niż niedzielne wypady. Tak jak dwie poprzednie grupy jest wyposażona w 9 rzędów, z taką różnicą że tutaj możemy otrzymać mechanizm korbowy montowany w systemie łożysk suportu Hallowtech II.

Shimano Deore

To jedna z bardziej znanych grup tego producenta, która jest bardzo polecana dla wszystkich, którzy szukają mocnego sprzętu i wydajnego w dobrej cenie. Ta grupa jest 10. rzędowa (Shimano Dyna-Sys), gdzie możemy spotkać mechanizmy korbowe 2 i 3 tarczami (wszystkie na zewnętrznych łożyskach suportu).

Shimano SLX

Ta seria to jeszcze bardziej ulepszona grupa Deore, lżejsza bardziej precyzyjna, która została wyposażona w 11 rzędów co daje nam możliwość osiągania najwyższego pułapu wydajności

Shimano XT

Zdecydowanie kultowa grupa osprzętu, sięgająca niemal najwyższego miejsca w hierarchii Shimano. Przypuszczalnie jest najczęściej wybieraną grupa wśród bardziej wymagających, ponieważ oferuje niewiele mniej od wyższej grupy XTR, a jest zdecydowanie tańsza. Występuje także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie.

Shimano XTR

Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Przeznaczona dla zawodowców, dla których każda dodatkowa funkcjonalność i waga to krok bliżej zwycięstwa. XTR to grupa stworzona do wyścigów stosowanie jej w amatorskiej jeździe nie ma większego sensu. W ubiegłym roku Shimano wprowadziło do tej grupy 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, które w pełni współpracują z mechanizmami korbowymi z jedną tarczą lub dwoma tarczami.

Shimano dysponuje również innymi grupami w pozostałych kategoriach rowerowych takich jak rowery szosowe, miejskie, downhill, w których nie brakuje różnorodności wśród komponentów tego producenta.