Mechanizm korbowy to jeden z głównych, zarazem najważniejszych elementów naszego roweru, bez niego nasz pojazd jest unieruchomiony. To główna część przenosząca naszą siłę mięśni w koła roweru, głównie od niego zależy nasza wydajność. Wielu z nas zapewne zastanawiało się lub nadal zastanawia jak właściwie dobrać mechanizm korbowy do naszego roweru. Pierwsze co musimy znać to elementy składające się na całość mechanizmu korbowego przede wszystkim ramiona korby, które w zależności do naszych potrzeb możemy dobierać w różnych długościach (z reguły są to 170mm, 175mm ale również możemy spotkać 172,5mm). Kolejną rzeczą jaką dysponuje korba rowerowa to zębatka, w zależności od stylu jazdy a także rodzaju naszego roweru możemy odpowiednio dobrać korbę rowerową z jednym, dwoma lub trzema blatami, nie możemy również zapominać o osi suportu która jest konieczna do montażu naszej korby rowerowej. W krótkim opisie zapoznamy się z kilkoma rodzajami montażu mechanizmów korbowych.
Podstawowym jednocześnie o najdłuższym stażu jest mocowanie mechanizmu pod klin, które to charakteryzuje się specjalnym przekrojem ściętego walca dla samej osi, która w prosty sposób blokowana jest przez metalowy bolec, jednakże jak wcześniej nadmieniłem czas istnienia tego typu mocowania pod klin spowodował że jest ono już zdecydowanie przestarzałe a w dobie nowoczesnych rozwiązań ten typ mocowania przestał być popularny i praktycznie już się go nie używa ze względu na niską jakość materiałów.
Kolejnym typem mocowania mechanizmu korbowego, który jest oficjalnym następcą klinu to montaż pod kwadrat. Ten typ mocowania był i jest nadal stosowany w praktycznie wszystkich typach rowerów z tańszego segmentu. To sztywny i solidny rodzaj mocowania, który polega na zamocowaniu drugiego ramienia korby na osi suportu, która została wyprofilowana na kształt kwadratu, a następnie zakręcona specjalną śrubą blokującą ramię korby.
Przenosząc nas dalej możemy w naszej hierarchii zaprezentować kolejne rozwiązanie mocujące w postaci wielopustu. To o wiele bardziej zaawansowane rozwiązanie w dziedzinie przekazywania siły. Wielopust okazał się być idealną kompozycją wytrzymałości oraz sztywności całego mechanizmu korbowego. Całość mocowania oparta została na wypustkach utworzonych na osi suportu, które zapewniają wydajniejsze przekazywanie siły rowerzysty. A aktualnie najnowszy oraz jednym z najbardziej znanych wielopustów jest Octalink w wersji II od producenta Shimano, który nie jest kompatybilny ze swoim poprzednikiem, a także wersja ISIS od znanego producenta SRAM.
Warto również nadmienić o systemie mocowania z zintegrowaną osią, które weszło do użytku codziennego stosunkowo niedawno, ten rodzaj mocno zwiększył sztywność samego mocowania do bardzo wysokiego poziomu lecz ze względu na swoją cenę oraz koszty eksploatacji ten rodzaj zaleca się dla użytkowników z profesjonalnym zastosowaniem roweru.
Na podstawie tego krótkiego zestawienia jesteśmy wstanie w pełni dopasować właściwą korbę rowerową z pośród wielu mechanizmów korbowych oferowanych przez czołowych producentów.